Cele i zadania placówki
MISJA SZKOŁY
„Talent jest jak kawałek szlachetnego, ale surowego metalu:
dopiero pilna praca go obrobi i wartość mu wielką nada”
Stanisław Staszic
Stanisław Staszic
Zespół Szkół Samochodowych im. Stanisława Staszica w Kaliszu to szkoła przyjazna dla uczniów, otwarta na wyzwania współczesności, łącząca poszanowanie uniwersalnych wartości i tradycji z nowoczesnymi tendencjami w edukacji.
Jesteśmy szkołą stwarzającą optymalne warunki do rozwoju intelektualnego uczniów, gwarantującą dobre
i skuteczne nauczanie, dającą poczucie bezpieczeństwa. Szkoła pomaga uczniom w ich rozwoju poprzez rozpoznawanie, zachęcanie i rozwijanie indywidualnych uzdolnień i umiejętności na miarę posiadanych możliwości intelektualnych, rozbudzanie chęci i szacunku do nauki, rozwijanie poczucia dumy
z osiąganych wyników.
i skuteczne nauczanie, dającą poczucie bezpieczeństwa. Szkoła pomaga uczniom w ich rozwoju poprzez rozpoznawanie, zachęcanie i rozwijanie indywidualnych uzdolnień i umiejętności na miarę posiadanych możliwości intelektualnych, rozbudzanie chęci i szacunku do nauki, rozwijanie poczucia dumy
z osiąganych wyników.
Relacje między nauczycielami, uczniami i rodzicami opierają się na wzajemnym szacunku, życzliwości
i zrozumieniu. Uczymy i rozwijamy aktywne i odpowiedzialne postawy uczestnictwa w życiu społecznym.
i zrozumieniu. Uczymy i rozwijamy aktywne i odpowiedzialne postawy uczestnictwa w życiu społecznym.
MODEL ABSOLWENTA
Dokładamy starań, by absolwent Zespołu Szkół Samochodowych był człowiekiem:
- dbającym o rozwój intelektualno-emocjonalny,
- posiadającym umiejętność zdobywania, przetwarzania i wykorzystywania wiedzy,
- potrafiącym samodzielnie, twórczo i krytycznie myśleć,
- korzystającym z różnych źródeł informacji,
- rozwijającym swoje zainteresowania, talenty i pasje,
- posługującym się językami obcymi,
- przedsiębiorczym, odpowiedzialnym, samodzielnym,
- świadomie planującym swoją karierę zawodową,
- dobrym fachowcem w swoim zawodzie,
- komunikatywnym i asertywnym,
- wrażliwym na potrzeby i krzywdę innych,
- szanującym wartości rodzinne.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
Szkoła, kierując się zasadami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowych Paktów Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka, za podstawę swej działalności przyjmuje uniwersalne zasady etyki oraz chrześcijański system wartości.
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1. umożliwia wszechstronną wiedzę i umiejętności niezbędne do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2. umożliwia absolwentom zdawanie egzaminu maturalnego oraz wybór dalszego kierunku kształcenia
i studiów wyższych,
i studiów wyższych,
3. przygotowuje do czynnego udziału w życiu społecznym i kulturalnym na zasadach wzajemnej tolerancji, szacunku i życzliwości,
4. rozwija talenty i uzdolnienia pozwalające wykonywać wybrany przez siebie zawód i podnosić kwalifikacje
w różnych dziedzinach,
w różnych dziedzinach,
5. zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i zdrowotną oraz bezpieczeństwo i higienę pracy w szkole, na warsztatach szkolnych i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
6. prowadzi obowiązkowe zajęcia lekcyjne, fakultatywne i pozalekcyjne
7. zapewnia uczniom warunki dla aktywnego uczestnictwa w organizacjach młodzieżowych działających na terenie szkoły ,
8. kształtuje właściwe stosunki między nauczycielami, uczniami, rodzicami i instytucjami środowiskowymi prowadzącymi działalność z młodzieżą,
9. upowszechnia wśród uczniów wiedzę ekologiczną i kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska,
10. przekazuje uczniom szkoły podstawy wiedzy informatycznej,
11. pielęgnuje tradycje narodowe w zakresie obchodzenia świąt państwowych, narodowych, religijnych
w zależności od wyznania
w zależności od wyznania
KONCEPCJA (WIZJA) ROZWOJU SZKOŁY
U c z n i o w i e:
- systematycznie pracują nad własnym rozwojem – posiadają wewnętrzną motywację do wykonywania zadań szkolnych;
- odkrywają własne predyspozycje i talenty oraz rozwijają je uczestnicząc w wybranych zajęciach pozalekcyjnych,
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, kształtują mechanizmy demokracji szkolnej;
- identyfikują się z takimi cechami jak: dobro, prawda, sprawiedliwość oraz umiejętnie odróżniają dobro od zła;
- znają historię szkoły, swojego regionu i kraju oraz odczuwają z nią więź i szacunek;
- propagują ekologiczny model funkcjonowania we współczesnym świecie poprzez właściwe nawyki higieniczne i zdrowotne, znajomość zagrożeń cywilizacyjnych oraz wykazują się asertywną postawą wobec nich;
- cechują się tolerancją i empatią – pomagają chorym, starszym, pokrzywdzonym przez los
N a u c z y c i e l e:
- są profesjonalistami – posiadają odpowiednią wiedzę, umiejętności i kwalifikacje do realizacji zadań szkoły;
- dostosowują swoje wymagania do możliwości ucznia – są nastawieni na rozwój jego zdolności;
- przestrzegają zasad etyki zawodowej – są sprawiedliwi, rzetelni, odpowiedzialni i obdarzeni poczuciem humoru
- stale rozwijają i doskonalą swoje umiejętności i warsztat pracy;
- ściśle współpracują z rodzicami i innymi osobami i instytucjami wspierającymi rozwój uczniów.
- są zadowoleni ze swojej pracy.
R o d z i c e:
- są autorytetami dla swoich dzieci, umacniają w nich szacunek do prawd i wdrażają ich do wartościowania w oparciu o normy moralne;
- motywują dziecko do rozwoju;
- zapewniają poczucie bezpieczeństwa i akceptacji;
- są otwarci na szczerą współpracę z nauczycielami i wychowawcami;
- współpracują ze szkołą biorąc udział w tworzeniu dokumentów regulujących pracę szkoły, udział
w strukturach szkoły oraz w tworzeniu jej dobrego wizerunku.